Recenze: M3000 – efektový procesor vyšší střední třídy od společnosti T.C. electronic

Tato recenze byla psána původně pro portál AudioNET.cz kde 9. března 2000 také vyšla. Omluvte prosím kvalitu obrázků poplatnou době vzniku recenze.

Ani vám sám nevím, jak se to přihodilo, ale efektové procesory T.C.electronic s označením M3000 a M2000 jsou pro mně doposud novinkou. Podivuji se nad tím z toho důvodu, že je výše zmíněná dánská firma vyrábí (pokud vím) už od roku 1996 (M2000). Nicméně ozvěna dobrého jména těchto procesorů dolehla prostřednictvím Internetu i k mému uchu, díky čemuž vám nyní mohu zprostředkovat malou exkurzi virtuálním prostorem reberbového procesoru T.C. electronic M3000.

Je až neuvěřitelné, jak pokročil vývoj profesionální elektroniky právě v této oblasti. Na co dříve byla potřeba schasi o velikosti 4U se dvěma hlučnými větráky ke chlazení, na to dnes stačí schasi standardní, jednoracková a bez nuceného chlazení. Právě tak totiž vypadá „třítisícovka“, vlastním jménem tedy T.C.electronic M3000 – studio reverb procesor. Jak již sám název napovídá, její primární funkcí je zvuková simulace prostoru, ale zvládne toho mnohem víc. Srdcem a duší reverbové části M3000 jsou 24-bitové algoritmy REV3 a C.O.R.E. známé z efektových procesorů M5000 a M2000, a konečně i VSS-3, jeden z nejnovějších algoritmů vyvinutých pro T.C.elecronic. Kromě reverbových algoritmů nám dává M3000 k dispozici i delay (ozvěna), pitch (změna intonace), ekvalizér, dynamický procesor (komp./exp., de-esser), modulační efekty (chorus, flanger,phaser), tremola a pannery.

FINALIZER+EXP+FOR

M3000 - celkový pohled

Vlastní ovládání procesoru zvládne snad i průměrně inteligentní delfín. M3000 díky své architektuře lze použít buď jako dvě nezávislé efektové jednotky (mono vstup, stereo výstup) a nebo jako jednu jednotku se stereo vstupem. V prvním případě lze obě jednotky ještě i vzájemně propojovat interním propojovacím systémem a získat tak procesor podle svých představ. Nejpoužívanější je dle mého soudu právě toto rozdělené použití (2x mono vstup/strereo výstup), a proto se další text bude vztahovat téměř výhradně k němu.

Každá z jednotek se u M3000 jmenuje „ENGINE“, ovládací prvky jsou tedy rozděleny na „ENGINE 1“ a „ENGINE 2“. Stejně tak je rozdělen i poměrně velký LCD displej, kde se formou přehledných menu zobrazují veškeré potřebné údaje o nastavení procesoru a obou jednotek. Kromě tlačítek pro ovládání každé z jednotek nalezneme na předním panelu ještě i ovládání společné („ENGINE 1+2“), tlačítka pro nastavení procesoru (převodníky, routování, vst./výst. úrovně, MIDI), tlačítka pro rychlé vyvolávání čtyř nejoblíbenějších presetů a konečně i sekci „CONTROL“, které vévodí velký otočný ovladač. Tímto ovladačem se provádí většina změn ať už v nastavení parametrů efektů, routování nebo úrovně či pomocných funkcí procesoru. Pro změnu parametrů vám M3000 nabízí dva módy, a sice běžně dostačující mód normál (pro průměrné delfíny) a nebo rozšířený expert mód pro nejinteligentnější z delfínů. Dokonce ani makrely či slanečci se produktům T.C.electronic nemusejí vyhýbat, neboť ke standardnímu vybavení všech výrobků této firmy patří tzv. „WIZARD“, ve kterém lze opravdu velmi jednoduše dojít ke kýženému cíli (tedy k vhodné simulaci prostoru).

tc-m3000eng

M3000 detail - engines

V normálním módu lze měnit všechny základní paramerty (kupříkladu u reverbu decay, level of early reflection, difuse a pod.), rozšířený expert mód toho nabízí mnohem víc (např. parametry jednotlivých odrazů a pod.). Obecné parametry jsou odborné veřejnosti, myslím, dostatečně známy, takže nepokládám za nutné se o nich rozepisovat. Místo toho bych rád zmínil mnoho zajímavých možností tohoto efektového procesoru. Jednou z nich je funkce „DYNAMIC MORPHING“, která umožňuje automatickou změnu typu efektu v závislosti na úrovni vstupního signálu. Funguje pouze v paralelním režimu obou jednotek a ovládá se poměrně snadno. Nastavení „TRESHOLD“ určuje práh, při jehož překročení má dojít ke změně a parametr „SPEED“ definuje rychlost změny efektu. Nakonec zbývá jen nastavit parametry obou efektů (pokud to již obsluhující delfín neudělal dříve) a pak už lze na jen displeji pozorovat grafické znázornění prolnutí obou efektů.

Další z dle mého názoru pozoruhodných vlastností M3000 je spousta méně obvyklých, a přitom užitečných, parametrů. Kupříkladu u reverbu jsou to kromě standardních (o nichž jsem slíbil se nezmiňovat) i parametry jako „EARLY TYPE“ (výběr asi ze 40-ti typů odrazů), „COLOR“ (barva odrazů), „TAIL HI SOFTEN“ (měkkost ocasu reverbu), mnoho nastavitelných parametrů tlumení (DAMP), modulace (reverb mod., space mod.,) a spousta dalších. Podobné množství různých parametrů lze měnit u všch presetů (tedy i u dynamických procesorů či ekvalizéru), což umožňuje realizovat představu o výsledném zvuku do nejmenších detailů.

tc-m3000disp

M3000 - displej

M3000 nabízí velké množství přednastavených továrních presetů, přesněji 250 pro rozdělený mód (dvě nezávislé jednotky), 50 pro spojený mód (jedna stereo jednotka) a v neposlední řadě i stejné množství uživatelských presetů (tedy 250 mono/50 stereo). Kromě toho lze dokoupit i paměťovou PCMCIA kartu (min 64k/max 2MB RAM), do které se vejde dalších až 250 mono a 50 stereo presetů. Tímto způsobem můžete (nebo delfín může) mít své oblíbené presety neustále při sobě a nikdo vám je nebude za zády (za hřbetní ploutví) bez vašeho vědomí používat.

Kdo již nějaký efektový procesor někdy používal, ten se s M3000 velmi rychle sžije a dle mého soudu při troše šikovnosti nebude mít problémy ani s jeho zapojením. Přístroj má kromě analogových (XLR) vstupů a výstupů i AES/EBU a TOS-link vstupy a výstupy, nechybí ani DIN konektory pro připojení MIDI a 1/4″ jack pro externí zařízení (tedy např. nožní pedál v našich zeměpisných šířkách známý jako „šlapka“). Neměl jsem to potěšení srovnávat zvuk T.C.electronic M3000 s konkurenčními výrobky stejné úrovně (kupříkladu Lexicon MPX500), ale prostory generované tímto procesorem jsou měkké, teple průzračné, jemné, nebo naopak ostře definované či nereálně obrovské – to vše na přání uživatele. Efekty snesou srovnání i s Lexicon 480L (i když přece jen Lexicon zní malinko reálněji), přičemž cenově nebo „uživatelskou přítulností“ (tedy snadností obsluhy) výrobek T.C. electronic jasně vede. Lze ho tím pádem vřele doporučit do profesionálních i bohatých poloprofesionálních nahrávacích či postprodukčních studíí, dokonce (díky snadnému a rychlému ovládání) možná i na LIVE akce. Jediná věc, kterou bych firmě T.C.electronic vytknul, je opravdu jen velmi malý manuál, i když pravdou je, že až na specifické případy téměř není potřeba.

Napsat komentář