Recenze: Lexicon MPX500 – efektový procesor střední třídy

Tato recenze byla psána původně pro portál AudioNET.cz kde 4. února 2001 také vyšla. 

„Hólbete repeteplex“, tak nějak by ve filmu Saxána pravděpodobně zněla formule pro proměnu velikosti místnosti. Stejně jako čarodějka na koštěti i my, zvukaři a muzikanti, máme pro tento účel k dispozici lexikon kouzel, i kdyz zdaleka to není tak objemná a neskladná kniha, jako ten filmový. Jistě tušíte, že mám na mysli výrobky americké firmy Lexicon, která bezesporu patří v oblasi efektových procesorů k absolutní špičce. Nejprve model 224L a poté 480L se staly v pravdě legendou a patří k výbavě většiny renomovaných studií (čas ukáže, jak se povede modelu 960L v souboji s konkurencí). Kromě těchto vlajkových modelů vyrábí firma Lexicon samozřejmě i řadu levnějších typů a právě MPX500 je jedním z nich.

Když model MPX500 vyšel jako novinka vedly se v odborných internetových diskusních skupinách vášnivé spory o jeho srovnání s konkurencí, zejména pak s M*ONE firmy T.C.electronic. Z titulu redaktora našeho serveru jsem tedy oslovil dodavatele zmíněných značek v tuzemsku s prosbou o zapůjčení těchto přistrojů za účelem redakčního testu, leč oba moje emaily Bohu žel zůstaly bez odezvy. Až nyní se mi podařilo získat k testu alespoň model MPX500, takže jej pro vás v této recenzi do podrobna rozeberu (obrazně řečeno).

lexicon-mpx5001

Kovová šasi přístroje je standardní rackové velikosti 1U (483x45mm) s bočními úchyty pro zašroubování do racku, prostě vše jak jsme u profesionálních přístrojů zvyklí. Tradičně modro-černému čelnímu panelu vévodí šest otočných ovladačů a zeleně podsvícený rastrový LCD display, celou scenérii pak vhodně dokresluje šestice prosvětlených tlačítek a síťový vypínač. Oproti tomu na zadním panelu kromě síťové vidlice a regulace kontrastu displaye nalezneme po páru analogových vstupů a výstupů (symetrické XLR nebo 6,3mm jack), digitální vstup a výstup ve formátu S/PDIF (samozřejmě RCA), 6,3mm jack samici pro připojení pedálu a konečně dva klasické DINy jako MIDI IN a OUT/THRU. Patametry přístroje si můžete přečíst na stránkách výrobce, takže mi přijde zbytečné je tu na půl stránky vypočítávat. Nicméně bych se rád zmínil se alespoň o tom, že přístroj podporuje vzorkovací frekvence 44,1 a 48kHz a převodníky přístroje jsou 24-bitové (následně dynamický rozsah je 105 resp. 101dB).

Ovládání MPX500 pochopí během několika minut i odrostlejší dítě (ale delfínům bych doporučil spíše jiný přístroj). Po správném připojení (několik variant naleznete v manuálu) a zapnutí síťového vypínače se vám display svěří s verzí software a hned poté naběhne do základního zobrazení, které vám pro pořádek popíšu.
Úplně vlevo najdeme měřidla vstupní úrovně, dále v pravo od nich číslo a typ programu, schema interního propojení efektových jednotek, hodnotu metronomu (u programů, které jej využívají), pokud je přijímán MIDI povel tak indikátor MIDI a konečně v nejspodnější části přístroje čtyři hlavní parametry aktuálního programu. Právě těmto parametrům (očíslovaným z leva jako 1-4) jsou přiřazeny čtryři otočné knoflíky (nebo chcete-li knoby) EDIT 1-4, které nalezneme vlevo vedle displaye. Do editačního módu se tak dostaneme buď otočením některého ze zmíněných čtyř knoflíků a nebo stiskem tlačítka EDIT (jímž lze i listovat po čtyřech stránkách s parametry). Největší otočný knoflík PROGRAM (vpravo od displaye) slouží k listování v programech (240 továrních a 30 uživatelských) a následně tlačítko LOAD (jak je u této firmy zvykem) pro potvrzení výběru, tedy načtení zvoleného programu.
Editované programy (změníme-li něterý z parametrů) lze samozřejmě pod jinými jmény ukládat do jedné z 30-ti pozic uživatelské banky, a to pomocí tlačítka STORE. Tempo (BPM – úderů za vteřinu) interního metronomu lze měnit třemi způsoby, a sice buď opakovaným stisknutím tlačítka TAP (prostě si jednoduše budete poklepávat do rytmu), MIDI informací a nebo pokud podržíte TAP a zároveň otočíte knoflíkem PROGRAM (a ještě mě napadá možnost najít tento parametr v EDIT menu). Takto lze změnit například četnost záznějů u programů DELAY, nebo třeba periodu rozmítání v modulačních efektech (kupříkladu v programu FLANGER). Na funkci tlačítka BYPASS jsme si u zvukových procesorů všeho druhu již zvykli, takže jenom dodejme, že slouží k přemostění nebo umlčení přistroje (podle toho jak je tato funkce nastavena).
Ještě se krátce zastavme u možností nastavení vlastního přístroje a pak se již budeme věnovat programové výbavě přístroje. Pokud si troufáte změnit systémové nastavení přístroje (někdy je to nutnost, zejména při použití na AUX sběrnici) pak stiskněte tlačítko SYSTEM a opět pomocí EDIT listujte stránkami systémových parametrů. Tady můžete změnit například typ vstupu (L,R,L+R,S/PDIF), vzorkovací kmitočet (44/48/externí), nastavení MIDI kanálu a nebo typ MIDI průchodnosti (OUT/THRU). Důležitým parametrem je BYPASS MODE, který určuje zda se po aktivování funkce BYPASS přístroj stane průchozím a nebo zda se jeho výstupy umlčí. To je podstatné používáte-li MPX500 způsobem AUX SEND -» MPX500 -» AUX RETURN, neboť pokud nezměníte hodnotu parametru na MUTE (full nebo jen input) bude přístroj průchozí pro čistý signál. Ten, samozřejmě zpožděný dvěma převodníky (A/D a D/A) a přimíchán k původnímu signálu, z pochopitelných důvodů vytváří ošklivé zkreslení („fázuje“ ap.).
Kromě popsaných (a vlastně i nepopsaných) možností systémových nastavení přístroj nabízí i několik variant DUMPINGu, tedy po našem řečeno možnost „vysypání programových a systémových dat po MIDI například do sekvenceru“. Díky této funkci můžete například zachovat všechna nastavení právě dokončeného projektu jako MIDI data, spolu s ostatními MIDI daty aranže ve vašem sekvenceru.
Uzavíraje výčet funkcí ovladacích prvků a menu ještě pro úplnost dodejme, že knoflík INPUT TRIM slouží pro doladění vstupní citlivosti a kolébkovým vypínačem POWER můžeme vypnout síť (například na volejbal).

lexicon-mpx5002

MPX500 display

A nyní konečně malé pojednání o programové výbavě Lexiconu MPX500.
I když je přístroj hrdě prezentovaný jako duální tak musím říct, že oné duality, tak jak ji chápu já, příliš nepobral. Jsa zvyklý mimo jiné na efektové procesory T.C.electronic M2000 a M3000 představil jsem si pod pojmem „dual channel processor“ možnost využít přístroj jako dvě nezávislé efektové jednotky s jednokanálovým vstupem a společným stereo výstupem a tedy i možností nezávislého načtení dvou libovolných programů. U zmíněných modelů konkurenční firmy, kde je velice dobře propracované nastavení routingu (směrování signálu), to tak skutečně funguje. U MPX500 až na malé náznaky kombinovaných programů nikoliv, i když musím říct, že chyba bude asi částečně i v mém pochopení pojmu „dual“.

Již jsem se zmínil, že MPX500 nabízí 240 továrních programů. Zdaleka to nejsou jenom pověstné „Lexiconské“ simulace prostoru (room, plate, reverb, chamber, hall, ambient, delay), ale také efekty pracující s laděním a modulací (chorus, flanger, rotary, phaser ap.) a jejich kombinace. Narozdíl od v úvodu zmiňovaného přístroje M*ONE dánské firmy T.C.electronic nejsou v MPX500 žádné programy dynamických procesorů, ale po pravdě řečeno jsem je zde ani nečekal (nečekal jsem je ani u M*ONE) a předpokládám, že bych je ani nevyužil. Routing (směrování a cesta signálu) záleží na použitém programu, nicméně u duálních programů se dá do jisté míry editovat.
Z celkového počtu 240 programů je 104 neduálních (přístroj se chová jako jedna efektová jednotka, k dispozici je tedy jenom jeden typ efektu) a zbytek duální, ovšem s různými typy routingu a programem danou kombinací efektů. Najdeme tu tak programy se sériovým (cascade), paralelním (dual stereo), nezávislým (dual mono – mono in/out) řazením efektů a také několik programů (35) kde jsou efekty řazeny paralelně s nezáviskými vstupy a společným stereo výstupem. Kombinovány jsou efekty různých typů, to znamená, že zde nenajdete například kombinaci dvou reverbů. To je věc, o které jsem se zmiňoval na začátku tohoto odstavce – M2000 tohle elegantně zvládá (ale po pravdě stojí skoro jednou tolik).
Zvuková kvalita efektových algoritmů firmy Lexicon je pověstná, a tak ani MPX500 vybavený firemním Lexichip™em se v žádném případě nemá za co stydět, ostatně loňská nominace na TEC Award (v obrovské konkurenci System 6000, Orville, DRE-S777, Waves L2 a VT-747SP) hovoří za vše. Po zvukové stránce se v této cenové hladině dle mého názoru prakticky nedá najít srovnání.

Daší možnosti nám skýtá ovládání přístroje pomocí MIDI povelů. Samozřejmě, že můžeme pomocí MIDI přepínat programy a banky stejně jako například na kterémkoli zvukovém modulu, ale MPX500 nám díky funkci MIDI LEARN nabízí víc. Současným stisknutím tlačítek STORE a TAP můžeme přístroj doslova naučit který parametr efektu má reagovat na který MIDI kontrolér. Tímto způsobem lze například spojitě měnit DECAY reverbu aniž by došlo k přerušení funkce, a co víc tyto změny můžeme díky propojení s MIDI sekvencerem snadno programovat.

Efektový procesor Lexicon MPX500 jistě nedělá legendárnímu jménu svého výrobce ostudu. Tradičně výborná kvalita efektů je dána použitím Lexichip™u, uživatelská přítulnost použitím populárních otočných datových koleček/knoflíků. Samozřejmě, že nic není bez poskvrnky, takže i MPX 500 má pár drobných chyb, nicméně s přihlédnutím k ceně se mi jeví jako velice pěkný dárek k vánocům nebo k výročí svatby.

PS: Jistě stojí za zmínku letošní 30-tileté výročí založení firmy Lexicon a také nedávné ocenění MPX500 titulem „Editor`s Choice Award 2000“ časopisu Electronic Musican Magazine.

Napsat komentář