TRITON Audio FetHead

Jsem si vědom toho, že už nějakou dobu jsem nepřispěl ničím novým do rubriky AudioINSIDER, což je nepochybně škoda. Za tu dobu tu mám materiálu nastřádaného více než dost, a tak jsem dnes zalovil v pomyslném klobouku svého archivu a vytáhl tlusťoučkého králíka jménem FetHEAD od holandského výrobce Triton Audio.

 

Že jsou mikrofony, které mají tak malou citlivost že při použití s průměrným „zvukovkovým“ předzesilovačem poměrně dost šumí, to je známá věc. Tedy, ony tolik nešumí ani tak ty mikrofony, jakož spíš enormní zesílení vstupních obvodů mikrofonního předzesilovače zesílí nejen užitečný signál, ale také veškeré ruchy a šumy, které se nasbírají po cestě signálu mikrofonním kabelem. Tímto jevem trpí jednak dynamické mikrofony starší konstrukce u kterých výrobce z důvodů zachování „originální receptury“ používá slabší železné magnety (Electro-Voice RE20, Shure SM7 a spousta dalších), ale také všechny pasivní páskové mikrofony u kterých je to dáno principem (jeden závit v magnetickém poli opravdu není mnoho).

 

Pokud byste chtěli s touhle nectností vypořádat máte v zásadě tři možnosti: buď vyměnit mikrofon (nepřichází v úvahu), nebo umístit předzesilovač (tedy zvukovku) co možná nejblíž mikrofonu a propojit je pouze krátkým symetrickým kabelem. Pokud jste výrobce máte možnost ještě vzít miniaturní phantomem napájený zesilovač a umístit ho přímo v mikrofonu, čímž získáte mikrofon aktivní (takovýchto aktivních páskáčů je na trhu spousta a narazil jsem dokonce i na aktivní dynamiky). Tohle řešení je fajn, ale jednak musíte být výrobce a za druhé předzesilovač mikrofonu už „neodpářete“ a signál máte zesílený ať chcete, nebo ne. To pro většinu práce nemusí být problém, ale setkal jsem se s mixážními pulty (a nebyl to žádný low-end či noname), které nemají tlačítko PAD a tak byl zesílený signál z aktivního páskáče i přes úplně stažený gain stále mimo rozsah. Tady přichází ke slovu z mého pohledu nejuniverzálnější řešení: použít externí phantomem napájený miniaturní předzesilovač a to pouze tehdy pokud jej potřebujete. Na trhu je jich celá řada od kvalitních značkových až po nepříliš kvalitní OEM výrobky jedné známé čínské továrny na levno. Miniaturní předzesilovačík, který jsem původně pořídil pro své páskáče já, je vyrobený v Holandsku, kde ho vtipně vestavěli do dvou opačných XLR spojek a opatřili logem Triton Audio. Na následujících několika fotografiích se můžete podívat jakou konstrukci pro svůj FetHead výrobce zvolil.

 

Veškerá elektronika je na jedné destičce oboustraného plošného spoje, vestavěné přímo mezi piny samce XLR.


 

Z rubové strany plošného spoje není nic než prokovy a jeden propoj.


 

Pokud jste čekali víc pak vás musím zklamat: na straně samice žádný plošný spoj nenajdete a jsou tam jen přivedené dráty. Mimochodem, tady bych měl zmínit, že mi přijde trochu škoda, že výrobce nemohl použít kvalitnější značkové konektory.

 


Konstrukčně se tak jedná o poměrně jednoduchou záležitost se čtveřicí FET tranzistorů. Pro nás uživatele je ovšem důležité, že obvod udělá svojí práci, lidově řečeno „prostě to funguje“.

Napsat komentář