Aktivní near-field monitory Dynaudio BM5A

Tato recenze byla psána původně pro portál Audiocity.cz kde 28. září 2009 také vyšla. Od té doby značka Dynaudio, nyní již pod křídly TC electronic/Musicgroup uvedla pod označením LYD5 na trh již třetí generaci tohoto malého kompaktního poslechového monitoru.

Malé studiové monitory dánského výrobce Dynaudio Acoustics s „pětkou“ za označením řady BM se na trhu vyskytují celkem ve třech variantách – BM5, BM5A (aktivní) a BM5A Compact (aktivní, cca poloviční objem ozvučnice oproti standardní verzi, poslední uvedený na trh).  V této recenzi jsme díky firmě AUDIOPRO s.r.o. měli možnost vyzkoušet verzi BM5A, která byla uvedena na trh v průběhu loňského roku.

„Pětky“ jsou klasické poměrně kompaktní dvoupásmové aktivní monitory určené do studia pro poslech v blízkém poli, tj. ve vzdálenostech cca 1 – 3 metry. Bassreflexová ozvučnice o objemu 9 litrů je osazena 6,5″ středobasovým reproduktorem s polypropylénovou membránou a 1,1″ výškovou kalotou chráněnou před promáčknutím silnou kovovou třípaprskovou mřížkou. Na zadní straně, hned pod vyústěním bassreflexu, je deska s elektronikou – ta zahrnuje aktivní výhybku, korekční a ochranné obvody a dvojici 50W zesilovačů, odvod tepla od zesilovačů je pak zajištěn pasivním žebrovaným chladičem. Na přední straně se pak nacházejí dvě indikační LED – zelená indikace zapnutí a  červená LED informující o limitaci (bliknutím) nebo přehřátí (trvalý svit doprovázený vypnutím zvukového signálu).

Příslušnost modelu BM5A ke kategorii spíše profesionálních výrobků je patrná i z provedení ovládacích prvků a konektorů – signálový vstup je pouze symetrický XLR, vstupní citlivosti jsou přepínatelné (lze volit mezi útlumem vstupního signálu –10dB, 0B a +4dB, ovšem bez nějaké vztažné hodnoty k obvyklým normovaným úrovním), dále nastavení dělící frekvence filtru typu horní propust (flat, 60Hz a 80Hz), pro použití například společně se subwooferem, a konečně i úprava frekvenční charakteristiky:  -2dB/ 0 dB/ +2dB pro basy, 0dB/ -2dB/ -4dB pro středy a  -1dB/ 0dB / +1dB pro výšky, ovšem opět bez přesnějších specifikací průběhů a frekvencí filtrů v technických datech. Takto provedené korekce sice zamezí většímu znehodnocení zvuku monitorů při nastavení prvků „na doraz“, ovšem ve špatné akustice mohou být tyto korekce nedostatečné (ovšem to je problém především akustiky :o)…

K popsaným ovládacím prvkům bych měl dvě výtky – za prvé nedostatečně specifikované parametry filtrů v dodávaných materiálech a za druhé poněkud nepraktické umístění síťového vypínače, který je ze tří stran ohraničen (chladičem, napájecím kabelem a XLR konektorem) a tím je obtížněji dosažitelný. Naopak vyústění bassreflexu na zadní straně činí monitor choulostivější na umístění blízko ke stěně (citelný nárůst nižších kmitočtů při umístění blízko ke stěně), na druhou stranu lze díky tomu lze monitor snadno uchopit jen jednou rukou :o).

 

Technika

Při pohledu na středobasový reproduktor většiny reprosoustav Dynaudio nás upoutá neobvykle velký průměr středového vrchlíku membrány. Poloměr tohoto vrchlíku je poloviční oproti poloměru membrány a je shodný s poloměrem kmitací cívky reproduktoru. Toto řešení může mít výhodu ve větší tuhosti membrány.

Podle přiložených technických parametrů je dělící frekvence výhybky 1500 Hz, což je neobvykle nízko. Přitom udávaná strmost výhybky je pouhých 6dB/okt (u BM5 je o 2700Hz a 6dB/okt basy resp. 12dB/okt výšky a u BM6A 2200Hz a 24dB/okt). Pokud je tento údaj správný, tak to znamená, že výškový reproduktor dostává pořádně zabrat.

Parametry filtrů na úpravu kmitočtové charakteristiky v dokumentaci sice chybí, avšak podle informací na serveru zákaznické podpory je mezní frekvence dolnopropustného filtru 150Hz, střední frekvence filtru typu pásmová propust je 450Hz (šířka pásma 0,7 oktávy) a dolní mezní frekvence filtru typu horní propust jsou 2 kHz.

 

Zvuk

Kvalitou reprodukce představují tito drobečci za dvaadvacet tisíc opravdu velmi zajímavou volbu vzhledem k poměru výkon/cena. Ve zvuku pochopitelně chybí vzhledem k velikosti reprosoustav nejnižší basy v plném rozsahu, ale po přivyknutí na frekvenční rozsah těchto dvojpásem rozhodně nemáte pocit, že by něco výrazně chybělo. Zbytek spektra působí subjektivně vyrovnaně, přirozeně s minimem agresivity. Až se mi občas zdálo, jestli monitory nehrají až příliš jemně, tedy na úkor přesnosti. „Pětky“ s přehledem obstály při všech žánrech při nízké a střední hlasitosti. Pro vyšší úrovně hlasitosti (avšak stále pod úrovní limitace) u skladeb s menší dynamikou docházelo citelné ztrátě rozlišení, zvuk se sléval dohromady a středy začaly mít nepříjemně agresivní charakter – typické příznaky zkreslení.

Při srovnání s vyšším modelem BM6A byl patrný rozdílný charakter, podle zaměření posluchače na detaily by byl charakterizovaný slovy „mírně odlišný“„zcela odlišný“. U modelu BM6A byl patrný větší přebytek výkonu (až 2x100W) a větší frekvenční rozsah směrem dolů, ovšem oproti „pětkám“ zněly trochu agresivněji, zkrátka takový „sušší  analytický“ zvuk. Rozhodně byly ale oba modely kvalitativně srovnatelné a „vítěz“ by závisel spíše na preferencích posluchače. Při uvážení poměru cena/výkon obou modelů pak mají BM5A při téměř poloviční ceně jasnou výhodu.

Pokud bychom chtěli zvuk „pětek“ srovnat s opravdu špičkovým aparátem, tak mimo výkonového deficitu pro vyšší hlasitosti a omezeném pásmu nejnižších kmitočtů (bez subwooferu) chybí vykreslení a detaily scény – asi jako kdybyste si nasadili brýle s jednou až dvěma dioptriemi.

Podtrženo sečteno

Monitory Dynaudio Acoustics BM5A jsou vzhledem k ceně dobrou volbou zejm0na pro domácí poslech či jako univerzální přenosné studiové reprosoustavy pro nahrávání „v terénu“, kde vyniknou skladností, nízkou hmotností a skvělými výkony při nižší až střední hlasitosti. Za zapůjčení děkujeme firmě AUDIOPRO s.r.o.

Napsat komentář