RECENZE: Focusrite Platinum Voice Master
Jedním z nejznámějších výrobců zařízení pro zpracování audiosignálu je anglická firma Focusrite audio engineering. Měl jsem možnost pracovat s kompresorem RED3 řady Focusrite REDLINE a také s mikrofonním předzesilovačem Focusrite Voicebox (GREENLINE) a byla to práce nadmíru příjemná. Díky nejlepším zkušenostem jsem se rozhodl touto značkou vybavit i naše nové studio.
Rád bych vám tímto představil mikrofonní předzesilovač Focusrite VoiceMaster. Patří do rodiny Platinum kde jsou vedle něj i Compounder a Tone factory. Celá tato řada je vyvedena ve slušivém stříbřitém provedení a ve standardní velikosti 1U. Všechny ovládací prvky jsou snadno přístupné a přehledně rozdělené do skupin podle zařazení v cestě signálu. Jedná se o klasický jednokanálový analogový předzesilovač, takže na čelním panelu není žádný display, ale pouze prosvětlené přepínače, otočné potenciometry a měřidla ze sloupce (i když v tomto případě spíš řádky) LED diod. Oproti tomu na zadní straně chassis jsou již tradičně k nalezení všechny konektory potřebné k provozu přístroje. Je tu samozřejmě mikrofonní (symetrický XLR) a linkový vstup, dále pak insertovací bod a nakonec tři linkové výstupy (XLR před a za de-esserem a 6,3mm jack za de-esserem).
Vstupní jednotka má v podání firmy Focusrite název DISCRETE TRANSISTOR INPUT, což o její povaze dost napovídá. Je totiž zhotovena z diskrétních součástek, což znamená, že na vstupu se na zpracování vstupního signálu nepodílí žádný integrovaný obvod. Najdeme tu tradičně volbu vstupu (MIC/LINE), zapínání fantomového napájení +48V, přepínač pro otočení fáze a samozřejmě i regulátor vstupní citlivosti. Krom toho nám vstupní jednotka nabízí vypínatelnou horní propust pro potlačení spodní části frekvenčního spektra, kde se často nachází rušivé signály. Práh záběru je nastavitelný od 15 do 320Hz, o strmosti se výrobce v manuálu nezmiňuje. V této sekci bych čekal i indikátor vstupní úrovně, leč ten je zde zastoupen pouze dvěma LED diodami z nichž jedna indikuje přítomnost signálu a druhá přebuzení vstupu.
Oproti tomu v další sekci, která se jmenuje NOISE REDUCTION EXPANDER již sloupcový indikátor nechybí, ukazuje totiž míru potlačení signálu. Tu lze samozřejmě nastavit potenciometrem DEPTH, druhým potenciometrem (THRESHOLD se nastavuje práh záběru expanderu. Přepínačem gate lze změnit funkci tohoto bloku na GATE a pokud není blok potřeba, pak lze jednoduše vyřadit ze signálové cesty stiskem přepínače IN.
Pro zpestření zvuku trochou (semi)lampového zkreslení slouží další blok a sice VOCAL SATURATOR. Zde si můžete zvolit jak moc harmonických kmitočtů k signálu přístroj přidává a dokonce i naladit střední kmitočet ze kterého se při jejich generování vychází (1.4kHz-7.2kHz nebo plný rozsah). Funkci bloku (saturaci) indikuje zelená LED kontrolka SIG, a oprotitomu červená kontrolka O/L indikuje přebuzení (tedy stav kdy v důsledku přidání harmonických vzroste úroveň signálu přes 0dB).
Další blok slouží pro úpravu dynamiky a jmenuje se OPTO-COMPRESOR. Krom klasických ovládacích prvků jako je THRESHOLD a RELEASE či přepínačů FAST (ATTACK) a HARD RATIO je tu potenciometr označený jako TREBLE. V rozsahu mezi NORMAL a BRIGHT jím lze nastavit míra komprese výšek, což je s ohledem na určení přístroje věc jistě užitečná.
I když lze použít i jinak je VoiceMaster především mikrofonní předzesilovač. Proto i ekvalizér (tedy další blok označený VOICE OPTOMIZED-EQ) je tomuto faktu přizpůsoben. Ovládací potenciometry jsou zde značeny jako BREATH, PRESENCE a WARMTH, což je slovní označení pro frekvence které potlačují či zesilují (tedy 10kHz, 1.5kHz a WARMTH je laditelná od 120 do 600Hz). Kromě BREATH jsou všechny filtry typu bell a fungují v rozsahu -12/+8dB (BREATH je shelving -8/+8dB). Přepínač ABSENECE je vlastně pouze zapínatelný útlum frekvencí kolem 4.5 kHz o 6dB a slouží k potlačení nepříjemné ostrosti zvuku.
Předposlední sekce skrze kterou signál prochází je OPTO DE-ESSER. Jak známo používá se např. k eliminaci svistu strun či častěji k přiměřenému potlačení sykavek. Vzhledem k tomu, že je to vlastně kompresor zabírající na úzké frekvenční pásmo najdeme tu klasické ovladače pro nastavení prahu záběru (THRESHOLD) a frekvence které se má v případě potřeby redukovat (CUT FREQ). Jeho funkci indikuje LED dioda ACTIVE a jak je u VoiceMastera dobrým zvykem dá se i tento blok vyřadit přepínačem IN.
Konečně ve výstupní sekci MASTER FADER (tak se skutečně jmenuje) nalezneme regulátor a indikátor výstupní úrovně a také vypínač POWER jímž se celý přístroj uvádí v nečinnost. Podíváte-li se ještě víc vpravo najdete tu už jen vkusné logo a za ním již končí svět tohoto přístroje.
Zvukově i pojetím mi Focusrite Voicemaster Platinum plně vyhovuje. Jediné dvě výhrady bych měl jednak k absenci podrobnějšího měřidla na vstupu a k velmi jednoduchému pojetí manuálu, ale to jsou skutečně jen detaily. I když je VoiceMaster určen především pro zpracování hlasu používám ho s úspěchem prakticky na cokoli. Rychlý optokompresor se mi velmi dobře osvědčil i na hudební nástroje (např. na akustickou kytaru) stejně jako expander či vocal saturator který skutečně výsledný zvuk změkčí a prohřeje. Ve srovnání s předzesilovačem Goldchannel firmy TC electronic který mám k dispozici ve studiu je zvuk z VoiceMastera trochu vřelejší i když je to někdy možná malinko na úkor věrnosti. Nicméně Focusrite Voicemastera používám velice rád a velice často, takže ho mohu vřele doporučit nejen pro menší či domácí studia kam i cenově (ale dle mého ne kvalitativně) patří.
THD: 0.002%
Odstup: -96dB
Frekvenční rozsah: 10Hz-200KHz (+0 / -1dB)
Zesílení mikrofonního vstupu: od 0 do +60dB
Zesílení/útlum linkového vstupu: od -10dB do +10dB
- Výrobce: Focusrite audio engineering
- Website: http://www.focusrite.com/