Plugin PSP MixBass

Na našem serveru jsme již psali o softwarových produktech z Ruska, z tuzemska (tedy z Moravy) a dnes máme tu čest vám představit první z kolekce VST pluginů z další země ex-Varšavské smlouvy, tedy z Polska.

Jmenuje MixBass a je to první výrobek firmy PSP s nímž přišla na trh někdy letos na jaře. Již názvem evokuje MixBass jeden z produktů konkurenční firmy Waves s nímž má také hodně společného. Podobně jako Waves MaxBass slouží PSP MixBass k úpravě nízkých kmitočtů zvuku vč. přidání harmonických kmitočtů, ale vezměme to všechno popořádku.

Instalace proběhla naprosto bez problémů, nebylo k ní potřeba žádných obslužných programů ani ničeho podobného. Po nainstalování se v okně EFFECTS hostitelské aplikace (v mém případě opět Samplitude) správně objevila položka s jasným názvem PSP_MixBass.

Uživatelské rozhraní je poměrně přehledné, design celkem zdařilý (i když našly by se i nedostatky – viz dále). Označení jednotlivých ovládacích prvků je na první pohled sice jasné, ovšem jak jsem později zjistil poněkud zavádějící. Proto nejprve doporučuji konzultaci s přiloženou HTML nápovědou. Vám, technicky zdatnějším bude k pochopení pravděpodobně stačit i přehledný blokový diagram:

Vstupní signál je v crossoveru (pásmová výhybka) rozdělen podle nastavneného dělícího kmitočtu (nastavitelný knobem TUNE). Kmitočty pod nastavitelným prahem dále procházejí kompresorem s nastavitelným prahem záběru TRESHOLD (kompresní poměr je napevno nastavený na 2:1) zž do harmonizéru. Zde jsou k tomuto komprimovanému signálu přidány harmonické kmitočty (nastavení knobu COLOUR určuje množství přidaných harmonických) a poté je sloučen s původním signálem (poměr je dán nastavením knobu BASS).
Poslední blok jímž prochází teď již sloučený signál se jmenuje SATURATION. Totiž přidáním harmonických kmitočtů se může stát, že úroveň signálu vzroste přes hranici 0dBFS (to hrozí zvlášť je-li původní signál již normalizovaný na hodnotu blízkou nebo rovnou 0dBFS). Blok SATURATION proto slouží jako ochrana proti nežádoucímu zkreslení signálu, podle výrobce umí redukovat až 3dB bez slyšitelnécho zkreslení.

Práce s MixBassem je po předchozím osvětlení funkce celkem bezproblémová. Jakou u každého zařízení i zde platí, že nejlepší je si všechno vyzkoušet, jednoduše si s MixBassem pohrát – a hlavně poslouchat. Pomocí harmonických kmitočtů můžete například oživit zvuk velkého bubnu, basy nebo jakékoliv jiné nahrávky, které se nižších kmitočtů případně nedostává. Zkoušel jsem dokonce restaurovat nahrávku mluveného slova původně ořezanou HPF filtrem někde na 1,5KHz a výsledek byl překvapující (až jsem se musel znovu podívat jestli jsem dotyčnou ořezanou nahrávku vážně uložil).

Ve čtvrtém odstavci této recenze jsem slíbil vrátit se k uživatelskému rozhraní. Pominu-li již zmiňovaný ne úplně přesný popis konobů je tu ještě několik věcí o kterých bych se rád zmínil. Stejně jakou u jiných software mě osobně i zde vadí ovládání otočných knobů, tedy nutnost kroužit myší okolo knobu. Pravda, uznávám, že lze takto docílit jemnějšího nastavení, nicméně mně osobně se lépe pracuje s knoby ovládanými pohybem nahoru/dolů. Další věc je poměrně špatně viditelné označení rysky knobu (mám na mysli tu malou červenou tečku která nám ukazuje proti stupnici hodnotu nastavení knobu). Poslední dvě věci jsou už vážně jenom maličkosti. První z nich je poněkud kýčovité provedení level metru a druhou možná zbytečně velké hardwareové nároky. Totiž PSP MixBass vyžaduje pro svojí správnou funkci minimálně Pentium 200MHz, 32MB RAM a následně rozlišení 1024×768 s šestnástibitovou barevnou hloubkou. Dost možná je to tím, že můj letitý hardware by potřeboval upgrade, ale i tak v porovnání s nároky pluginů jiných firem se mi nároky MixBassu zdají poměrně vysoké.

Tolik k pluginu MixBass polské firmy Professional Sound Project. V následnující recenzi si hodlám vzít na paškál balík VST pluginů PSP StereoPack z produkce stejného výrobce. Ještě musím dodat, že mám velkou radost, že i v zemi našich severních sousedů vznikají kvalitní VST pluginy.

PS: Škoda jen, že zatím nevím o žádném obdobném SW slovenské provenience, ale možná, že to bude jenom moje nevědomost.

Napsat komentář