T.C. electronic Finalizer PLUS/96
Tato recenze byla napsána v době mého působení ve studiích W-track Pavla Větrovce a publikoval ji 12. ledna 2000 server AudioNET.
Masteringové procesory firmy T.C.electronic nejsou na světovém trhu žádnou novinkou. Již několik let jsou nedílnou součástí mnoha zahraničních, ale i tuzemských, nahrávacích a dokonce i masteringových studií. Mastering finální nahrávky je přinejmenším stejně důležitý jako nahrávání či mixáž. Dá se při něm hodně dohnat, ale i hodně zkazit. Při masteringu se zvuk frekvenčně a dynamicky upravuje, a to je právě parketa pro T.C.electronic FINALIZER.
Tento jednorackový přístroj nabízí uživateli snad všechny nástroje které jsou při masteringu zapotřebí. Parametry každého z nich jsou snadno přístupné pomocí šestice tlačítek na čelním panelu (BAND, PARAMETER, MENU) a editovatelné otočným ovladačem ADJUST. Každá změna se ihned projeví jak na zvuku tak na přehledném rastrovém display (56×128 bodů). FINALIZER lze ovládat i po MIDI rozhraní za pomocí SYSEX kontrolérů které lze v případě potřeby naopak i zapisovat do notátoru. Umí zpracovávat jak analogový, tak i digitální signál (AES/EBU, optický nebo koax. S/PDIF, ADAT). Novinkou je verze 96k která plně podporuje formát „hi resolution audio“, tedy vzorkovací frekvenci 96kHz a délku slova 24 bitů.
A nyní již k jednotlivým nástrojům na úpravu zvuku které FINALIZER nabízí.
Vstupní jednotka (INPUT) přístroje má v menu svojí vlastní záložku a dvě podstránky. Na první z nich se dá zvolit vstup (analog nebo digital), interní vzorkovací frekvence a v případě potřeby zapnout konverzi vzorkovací frekvence. Druhá stránka se již věnuje vyvážení kanálů (fine balance), nastavení vstupního útlumu a horní pásmové propusti.
Další dvě záložky jsou tzv. inserty (což je změna oproti starší verzi FINALIZERu kde na tomto místě byl pouze a jen parametrický ekvalizer). Tady se dají do cesty signálu zařadit další zařízení. První na výběr je DRG(digital radiance generator), což je firmou T.C.electronic vyvinutá a patentovaná techonologie simulující lampové zkreslení. Jako druhá volba se zde nabízí plynulé nastavení stereoobrazu, díky kterému se dá docílit např. postupného sužování stereobáze či jiných efektů. Třetí položkou v menu je DE-ESSER, tedy frekvenčně závislý kompresor. Nejpoužívanější je volba čtvrtá, tedy klasický parametrický ekvalizér (horní a dolní propust, tři plně editovatelné filtry). Pátá volba zapíná externí insertovací bod, šestá slouží pro úpravu zvuku při snímání M/S technikou a konečně sedmou volbou je nastavení šířky stereobáze v závislosti na frekvenci (spectral stereo image).
Procesem NORMALIZACE (což je, jak jistě tušíte, další záložka) rozumíme úpravu signálu tak, aby využíval celé dynamické spektrum. V praxi je normalizovaný signál plnější a průraznější. Zejména při zpracování taneční hudby je tato úprava zvuku hojně využívána.
Následující dvě záložky se jmenují EXPANDER a KOMPRESOR. Často bývají obě funkce slučovány v jeden oddíl (neboť obě funkce slouží k úpravě dynamiky signálu), nicméně u T.C. electronic je tomu jinak. Zde se dá signál zpracovávat ve třech frekvenčních pásmech (dělící frekvence pásem se dá nastavit), lze tedy komprimovat či expandovat zvlášť basy, středy a výšky. Samozřejmostí jsou parametry THRESHOLD (práh záběru), RATIO (poměr), ATTACK (doba náběhu) a RELEASE (doba přesahu), které jsou nastavitelné pro každé pásmo zvlášť. Krom uvedených jsou tu i volby SIDECHAIN DELAY (doba záběru klíčování kompresorů) a CREST které jsou spolešné pro všechna pásma.
Předposlední záložkou je LIMITER, tedy další z nástrojů pro dynamickou úpravu signálu. I zde máme možnost limitovat každé pásmo zvlášť, což je při masteringu velice výhodné. Nebudu vyjmenovávat standardní parametry limiteru, zmíním se jen o těch méně obvyklých. Prvním z nich je parametr CLIP určující jak ostrý má být záběr limitéru (plynule laditelný mezi SOFT a HARD) a změnou druhého z nich, tedy DIGITAL CEILING můžete jemně doladit úroveň digitálního výstupu.
Definitivně poslední záložkou v pomyslném audiořetězci je OUTPUT, čili výstup. Má (podobně jako záložka INPUT) dvě podstránky, z čehož první je se záložkou INPUT společná (a tudíž nestojí za zmínku). Na druhé lze nastavit kromě úrovňě analogového a ditheru digitálního výstupu i časově závislý fade-in/out, tedy zvukovou „ztmívačku“ čí „roztmívačku“.
Kromě vlastních funkcí na zpracovámí zvuku nabízí T.C. electronic FINALIZER ještě další výhody digitálního věku, ať už to je „pouhé“ ukládání předvoleb, zobrazení fázové korelace či generování kalibračních signálů. Pro méně zkušené uživatele je tu i WIZARD, který je schopen po nezbytné analýze signálu sám nastavit FINALIZER na optimální hodnoty.
Společnosti T.C. electronic se opět povedlo posunout laťku v digitálním zpracování zvuku o něco výš. Jistě zajímavé by bylo srovnání tohoto přístroje s konkurenčními produkty (DRAWMER DC2476 nebo DBX Quantum), nicméně zatím je ani za tímto účelem nemám k dispozici. Tento článek je pouhým výčtem možností které přístroj nabízí, a pokud se setká s dobrým ohlasem vezmu na sebe nelidský úkol napsat o tomto přístroji ještě obsáhlejší recenzi. Nicméně T.C.electronic FINALIZER 96k (přes svou poměrně vysokou cenu) je velice užitečný přístroj a z vlastních zkušeností jej mohu jen a jen doporučit. Sympatické je také, že firma T.C electronic nespí na vavřínech a stále pokračuje ve vývoji.
- Výrobce: T.C.electronic
- Website: http://www.tcelectronic.com/