Zamyšlení: V parku

Server zvuk.sk byl dlouho mekou československých zvukařů. Podobně jako mnoho jiných projektů stál a padal s aktivitou svých tvůrců Shagyho (Marián Musil) a Alla (Alan Šubrt) přičemž populární byl také díky snad prvnímu odbornému fóru v CZ/SK vodách, které na této doméně fungovalo. Dnes již obsahově neexistuje (doménu odkoupila před časem obchodnická firma Mediatech) a tak nám Shagy dovolil převzít několik zajímavých článků. Toto zamyšlení nad možnostmi míchání „v parku“ napsal před lety Alan „All“ Šubrt v době svého studia na Londýnské SAE.

Nedávno mně inspiroval jeden článek k takovému malému pokusu. Dá se na notebooku, který disponuje pouze SB kartou malými repráčky a sluchátky udělat mix srovnatelný dejme tomu s mixem , které vyprodukuje nějáké demo studio dejme tomu s Mackie mixem a veškerým tím železem kolem ( myslím tím FX efekty, gaty a já nevím co ještě). Samozřejmě je tady spousty věcí, které Vás limitují, ale na druhou stranu představa, že sedím v Green Parku pod stoletým stromem a dělám závěrečný mix mně přímo fascinovala. Jak se psalo v nejmenovaném článku “ Chce to mít sebedůvěru a zkušenosti“ no a to já sice nemám, ale ten park mně zlákal. No a tady jsou poznatky, postup a samozřejmě i výsledek ve formátu MP 3 (ten se bohužel nedochoval).

iin_park_mZa prvé bylo nutné stáhnout muziku, která byla nahrána v Mackie studiu na SAE. Jednalo se celkem o 8 stop nahraných na ADATU, které byly natočeny standartními technikami a s mikrofony AKG C 3000 a AKG dynamický (noname). Tady jsem se dostal k prvnímu omezení a to, že můj notebook nedisponuje 8 A/D  vstupy, ale jenomjedním stereo line-in a mic-in. Bylo nutné nahrát na všech 8 stop ADATU něco podle čeho jsem potom mohl jednotlivé stopy synchronizovat. Za songem jsem si tedy nahrál  1kHz tón cca 5 sekund a pěkně po dvou stopách jsem si vše nahrál do WaveLab 2. Vstupní signál nepřekročil ve WAVELAB hranici – 10 dB. Toto bylo velmi důležité, neboť hranice 0dB je nepřekročitelná u digitálu pokud se tedy nechystáte použít digitalní distortion. Těch 10 dB mi později posloužilo pro práci s EQ a plug-iny.

Pro samotnou práci na mixu jsem si vybral software VEGAS od firmy Sonic Foundry.Důvod byl velmi jednoduchý a to , že Vegas je poměrně spolehlivý a nemá takobrovské nároky na hardware. Asi bych měl říci, že pracuji na notebooku značkyFujitsu Lifebook s procesorem 233 MMX a 3 GB Hard diskem a Vegas pracuje naprostospolehlivě a plynule. Zapomněl bych kompletně na značku sluchátek Beyerdynamic DT990 PRO

Poté co jsem měl všechny stopy v hard disku jsem je musel dát dohromady ve Vegasu.V tomto mi Vegas fantasticky pomohl, protože automaticky zachytí signál na 0. ( funkcesnap to zero). Takže srovnání všech osmi stop mi trvalo cca 5 minut. Mohl jsem tedyzačít se samotným mixem.

Jestliže máte možnost pracovat s programem, který má automatický mix potom neníproblém vyčistit mix ( stáhnout hlasitosti tam, kde není signál ). To jsem takéudělal a vytvořil si tak čistější prostředí pro samotný mix. Na Mackie nebo namixech bez automatických faderů musíte toto dělat pomocí mute nebo cut a potřebujetejednak spousty prstíků na mačkání a v tomto je mix na těchto softech (v meémpřípadě VEGAS) naprosto super. Tady jsem tedy měl výhodu.

Na kytary jsem nasadil kompresory. Tady je nutné říct, že pokud pracujete sklasickým hardwarovým kompresorem tak po použití digitálního si musíte zvyknout nato, že digitální (plug in) musíte nastavit trochu jinak. Jinak co se týče efektůtak tady byla další limitace a to že TRUEVERB jsem prostě nerozběhnul tak aby sevšechny stopy přehrávaly plynule. Holt je to přece jen pomalý stroj. Musel jsem tedyzpátky do Wave Labu a naefektovat jednotlivé stopy. Abych řekl pravdu tak toto jsemudělal až poté co jsem si neustále přehrával skladbu až do té doby co jsem získalpředstavu jaký reverb chci použít a na jakou stopu.

Jesli se divíte, že jsem nezmínil EQ tak to je v pořádku, protože v mémpřípadě byly nástroje sejmuty velmi věrně a nepotřeboval jsem v této fázijakkoliv používat EQ.

Byl jsem tedy hotov. Měl jsem naefektované stopy. Zbývalo doladit poměryhlasitostí mezi jednotlivými stopami a položit nástroje do sterea a vyrenderovatstereo stopu. Easy pizy. Hmm tím chci říct, že tady už není asi co popisovat, ale počkatjo ještě jsem samozřejmě dělal něco co se dá nazvat masteringem

S mojí stereo stopou jsem se tedy vydal zpátky do Wave Labu. EQ byla první věckterou se kterou jsem vyjel do boje. Jemné přidání na basech a na výškách a mírnépotlačení na 300Hz a 2000 Hz udělalo moji stereo stopu lahodnější pro moje uši.Kompresors poměrem 1.5:1 taky udělal svoje dílko no a chyběl už jenom reverb a L1. Tady jsemopět musel přepočítavat efekty neboť jsem opět narazil na lenivost mého procesoru.Pak už, ale nebránilo nic k tomu abych vyrovnal hlasitost s porovnávací CD ( L1 plugin) a šup s tím do MP3.

Závěrem můžu říct , že jsem nepracoval v parku ale ve své ložnici neboť venku byla strašná zima a že když jsme porovnávali výsledek z mého notebooku  se stejnou skladbou dělanou na Yamaze 02R tak jsem došel k závěru “ JDE TO“

All

Napsat komentář