RECENZE: PSP StereoPack

Pluginy polské provenience nejsou na našem serveru novinkou, již v listopadu loňského roku jsme recenzovali jejich zdařilý MixBass. Mimochodem, v těchto dnech přichází firma PSP Audioware s jeho mladším sourozencem, který se jmenuje MixTrebble, ale o něm až příště. Dnes tu mám k recenzi balíček plug-in modulů (polsky wtyczek) jejichž společným jmenovatelem je prostor nahrávky. V perexu jsem mluvil o absolutní moci. Samozřejmě jsem měl na mysli abolutní moc nad prostorem, vyvážením a šíří stereobáze nahrávky, což je právě doménou balíku StereoPack. Na rozdíl od svých zahraničních kolegů nebudu jednotlivé moduly recenzovat v pořadí abecedním, ale v pořadí s ohledem na jejich funkci.

První plug-in modul byl pojmenován PSP Stereo Enhancer a i s mizivou znalostí angličtiny se dá uhodnout k čemu slouží. Totiž na rozdíl od tuzemské firmy Dsound, jejíž výborné plug-in moduly vlastně zastupují reálné přístroje, vydala se Varšavská firma PSP Audioware cestou psychoakustiky. Vstupní stereosignál je v tomto modulu zpracováván algoritmem pracujícím na principu hřebenového filtru, čímž lze dosáhnout značného rozšíření stereobáze. Nastavení parametrů se pochopitelně s typem zpracovávaného signálu liší, takže si popišme ovládací prvky a jejich funkci.

pspsp1

Shora prvním ovládacím prvkem (přeskočíme-li měřidlo fázové korelace, kterým se toho beztak moc ovládat nedá) je horizovnální fader DEPTH. S jeho pomocí lze nastavit množství prostoru, procesem přidaného k původní nahrávce. Pro testovací účely jsem ho nastavil na nulovou hodnotu, tedy (ač je to paradoxní) úplně doprava. Prostřední horizontální fader se jmenuje FREQ, i když to plně nevystihuje jeho účel. Tímto faderem lze nastavit základní rezonanční kmotočet hřebenového filtru algoritmu. Fader se chová trochu jinak s různými módy algoritmu (MODE 1. – MODE 3.), samozřejmě, že je dobré zkoušet a najít pro daný účel optimální variantu. Resonanční frekvence filtru se dá nastavit v rozmezí mezi 20Hz a 1KHz, přičemž spodní hranice (20Hz) se podle manuálu rovná posuvu o 50ms což (již od 30ms) ucho identifikuje jako dva zvuky. Třetí fader se mění podle použitého módu algoritmu mezi WIDTH a EMPH. Parametrem WIDTH (MODE 1.) se nastavuje šířka streobáze v intervalu 100 az 400%. Vzhledem k možnému nárustu výstupního signálu až o 12dB by (podle jednoho z kolegů recenzenů) na tomto místě byl vhodný ještě ovádací prvek korigující tento nárůst. V módech 2. a 3. pracuje ten samý fader s parametrem EMP (tedy emphasis), kterým můžeme zdůraznit v nahrávce vyšší frekvence odhadem od 10kHz výš (v MODE 3.).

Následuje lišta se třemi prosvěrlenými přepínači (přičemž prosvětlení pochopitelně znamená ZAPNUTO). Nejduležitějším z nich (a možná jsem jím měl začít) je přepínač MODE, tedy ten, jímž lze přepínat zmiňované funkční módy algoritmu. Zastavíme-li se ještě u jednotlivých módů, musím říct, že mým favoritem je MODE 1., který slouží pro úpravu již hotové nahrávky při masteringu. Další dva módy podle výrobce slouží pro zpracování signálu horších kvalit, kde v MODE 3. je signál zpracováván na základě rozdílu mezi kanály a v MODE 2. na základě jejich součtu. Manuál praví, že MODE 2. je doporučován pro zpracování signálu s mizivou šířkou stereobáze.

Další dva prosvětlené vypínače jsou již o něco méně zajímavé, PROCESS je polskou alternativou známé funkce BYPASS a přepínačem PHASE lze otočit fázi procesem přidaného signálu.
Ještě jsem trochu opoměl zmínit se o ukazateli fázové korelace. Horizontálně umístěný, Bohu žel necejchovaný, ukazatel dává rámcovou představu o hloubce záběru efektového algoritmu a o výsledné šíři ztereobáze. V ideálním případě by se sloupcový ukazatel měl pohybovat někde vpravo od prostředka, tedy pod 90 stupňů. Myslím, že by nebylo od věci, kdyby se barva sloupce v záporných hodnotách resp. v hodnotách 90-180 stupňů výstražně změnila do červena (tak jak je tomu například u programu Pinguin AudioMeter).

pspsenh

Všechny plug-in moduly z balíku PSP StereoPack obsahují několik továrních preserů a ani StereoEnhancer není vyjímkou. Najdeme zde modelové presety jak pro jednotlivé nástroje (bicí, piano, kytara, basa a jiné) tak pro finální úpravu celého mixu. Základní nastavení presetů poměrně odpovídá, i když každý potřebujje pochopitelně doladit pro konkrétní situaci. Můj „vybádaný“ a oblíbený postup v MODE 1. je nejprve stáhnout fader DEPTH úplně na minimum (paradoxně doprava) a poté s WIDTH na maximum (400%) najít ideální základní resonanční kmitočet filtru. Následně se dá WIDTH stáhnout podle potřeby a pokud je to nutné přidat trochu prostoru parametrem DEPTH (nicméně já bych jím spíše šetřil). Vyzkoušejte, sami uvídíte co lze tímto postupem s nahrávkou provést. Tolik pro tentokrát, v dalším díle této reportáže si povíme o neméně zajímavých plug-in modulech PSP StereoControler a PSP StereoAnalyzer. ovladani baliku posuvné fadery jsou jakobvy opačne nez bych cekal, do leva vic a doprava mene baleni, instalace, manual hrebenovy filtr cena 100 zl (stereopack) 120zl. (mixbass, saturator, … ) streto controler me naprosto uchvatil uvital bych tlacitko MONO pro kontrolu nahravky MONO (pohyb faderem je pro tento ucel IMHO neprakticky) polskemu recenzentovi Tomaszovi Wróblewski (mailto:wroblewski@eis.com.pl] vadilo, ze ani pseudostereo ani streoenhancernemaji nastaveni vystupni urovne phasecor meter by se mohl v zapornych hodnotach zabarvit cervene vyblite barvy grafiky analyzator nejde nijak zvetsit (asi je zamyslen jen jako pomocna hruba kontrola faz. corelace – nabizi se srovnani s pinguin, ale po hlubsim zamysleni jsou to rozdilne programy – pinguin pouze monitoruje vst. zarizeni – neumi monitorovat out) analyzator pomalu prekresluje, chytra funkce autolevel analyzator – misto trochu podivneho zpusovu kdy jeden metr ukazuje mono a druhy sirku strea bych uvital klasicky CEJCHOVANY phase cor. meter (bodovy, cejchovany ve stupnich nebo procentech – viz pinguin AM) u PSP-aware obvykle vychytavky jemny nastaveni – shift, reset- ctrl – dle manualu neni pro directx

Napsat komentář